شوينده‌هاي طبيعي را امتحان كنيد

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 72

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 94
باردید دیروز : 4
بازدید هفته : 12013
بازدید ماه : 15771
بازدید سال : 76781
بازدید کلی : 401479
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : جمعه 16 اسفند 1392
نظرات

فعاليت‌هاي نادرست ما انسان‌ها و تلاش براي به دست آوردن امكاناتي بيشتر به قيمت از دست دادن محيط زيست و منابع طبيعي تمام شده است. انتشار گازهاي گلخانه‌اي به وقوع پديده گرمايش جهاني منجر شده و اين در حالي است كه انتشار اين گازها ـ كه علت اصلي آن فعاليت‌هاي انساني است ـ ‌همچنان در حال افزايش است. ضخامت لايه ازن كه حفاظت از حيات موجودات زنده را به عهده دارد، نيز روز به روز كمتر مي‌شود. عوامل شيميايي كه در اتمسفر منتشر مي‌شود، حركتي صعودي را در پيش مي‌گيرد و در نتيجه، نه‌تنها به لايه ازن بلكه به محيط زيست نيز آسيب مي‌رساند. علاوه بر اين محفظه‌هاي خالي اين مواد نيز در سطح زمين پراكنده مي‌شود كه به نوبه خود مي‌تواند تهديدي براي محيط زيست باشد. بنابراين شايد وقت آن رسيده باشد كه دست به كار شويم و با استفاده از محصولات طبيعي كه از نظر زيستي قابل تجزيه هستند، خسارات ناشي از استفاده از مواد شيميايي و آثار سوء آن را كاهش دهيم. با انجام اين آزمايش ساده متوجه مي‌شويد مي‌توان از موادي طبيعي مانند سركه به عنوان يك شوينده مناسب استفاده كرد. براي انجام اين آزمايش به مقداري سركه رقيق شده، مايع شيشه شوي، دستمال پارچه‌اي و مقداري روزنامه نياز داريد.

يك سطح شيشه‌اي يا آينه‌اي كه كثيف شده يا گرد و غبار روي آن نشسته را براي انجام اين آزمايش انتخاب كنيد. آن را به دو قسمت تقسيم كنيد. روي سطح يك قسمت را با روزنامه‌اي كه مقداري سركه روي آن ريخته‌ايد، براي مدت زمان يك دقيقه بدقت تميز كنيد تا هيچ اثري از گرد و غبار يا هر گونه لكي باقي نماند. روي قسمت ديگر مقداري مايع شيشه شوي اسپري كرده، سپس با دستمال پارچه‌اي براي مدت زمان يك دقيقه سطح آن را تميز كنيد. سپس هر دو قسمت را با هم مقايسه كنيد. به نظر شما كدام قسمت بهتر تميز شده است؟ آيا تفاوت قابل توجهي را در اين دوقسمت مشاهده مي‌كنيد؟ به نظر شما كدام يك از اين روش‌ها دوستدار محيط زيست است؟ آيا ميان نتيجه استفاده از شوينده‌هاي شيميايي با سركه كه مايعي طبيعي است تفاوت محسوسي وجود دارد كه اثرات منفي زيست محيطي آن را توجيه كند؟ در اغلب موارد استفاده از مواد شيميايي در مقايسه با شوينده‌هاي طبيعي تفاوتي ندارد يا تفاوت آن بسيار ناچيز و اندك است. بسياري از شوينده‌هاي صنعتي حاوي مواد شيميايي است كه انتشار آن به محيط زيست آسيب مي‌رساند. سركه يك مايع اسيدي غيرسمي است كه از قدرت تميزكنندگي برابر با بسياري از مواد شيميايي برخوردار است و در عين حال، هيچ اثر جانبي مخربي نيز به همراه ندارد. استفاده از روزنامه به جاي دستمال‌هاي پارچه‌اي نيز مي‌تواند راهكار مناسبي براي استفاده از مواد بازيافتي به جاي پارچه باشد كه توليد آن مستلزم صرف انرژي زيادي است.

مترجم: سهيل اميري

منبع: sciencefairadventure

 


تعداد بازدید از این مطلب: 498
موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود