عجائب هفتگانۀ جهان

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 71

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 17
باردید دیروز : 294
بازدید هفته : 1264
بازدید ماه : 32889
بازدید سال : 60868
بازدید کلی : 385566
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : جمعه 12 مهر 1392
نظرات

اهرام مصر ـ اختمان نخستین هرم مصری از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح آغاز گردید و آخرین آن در سال 1800 پیش از میلاد رسید .

   اهل مصر که هریک شاهکاری از معماری و مهندسی و هنر به شمار می رود مقبرۀ رامنۀ بزرگ مصری بوده اند که درون آنها اشیاء گرانبهای متعلق به فراعنه و لوازم زندگی آنها بالاخره جسد مومیائی شدۀ آنها با نهایت دقت و با رعایت نکات علمی(برای محفوظ ماندنشان) قرار داده می شد .

   قدیمی ترین هرم مصری در ناحیه ساکاراقرار دارد که به همین نام نیز خوانده می شود . بزرگترین و کاملترین هرم مصری هرم کئوپس است که در نزدیکی گیزه در جنوب قاهره قرار دارد .  

   هرم کئوپس در حدود 13 جریب زمین را می پوشاند ارتفاع اصلی آن481 پا(فوت) بوده است ولی اکنون به علت جا به جا کردن و برداشتن پاره ای از سنگ های بزرگ آن 450(چهار صد وپنجاه) فوت ارتفاع دارد . کف این هرم مساحتی معادل 756 فوت مربع را می پوشاند .(عکس 481 اهرام مصر ).

باغهای معلق بابل ـ  بنابرروایات تاریخی ، باغهای معلق بابل بوسیلۀ نبوکد نظر( بخت النصر) ساخته شد بخت النصر پس از ویران کردن معبد سلیمان در 600 سال پیش از میلاد باغهای معلق را برای ملکۀ خود ساخت .

   بنا به روایات تاریخی باغ بزرگ معلق شامل 5 طبقه با ایوان (تراس) بوده است که هر طبه با 50 فوت  فاصله بروی طبقه زیربنا شده ، هریک از طبقات شامل مقادیر فراوانی گل و گیاه ودرخت های کمیاب و زیبا بوده است و از آن جائی که ارتفاع این باغ بزرگ بسیار زیادبوده و شاخه های درختان و گلها به سوی زمین مخصوصا ً به طرف طبقات زیرین آویزان شده است ، این باغ ها را باغهای معلق نام داده اند . در حال حاضر کوچکترین اثری از این تپه و باغهای مربوط به آن وجود ندارد .

(عکس 482 باغهای معلق بابل)

مجسمۀ زئوس ـ  مجسمۀ زئوس در سال437 پیش از میلاد مسیح بوسیلۀ فید یاس ساخته شد  این مجموعه در شهر اولمپیا حاکم نشین الیاس (یونان) نصب گردید این مجسمه در شهر اولمپیا حاکم شاهکاری از هنر و دانش بشری بوده است ؛ جنس مجسمه مرمر خالص بوده که برای تزئین قسمتهای مختلف آن از عاج و طلا استفاده شده است . مجسمه زئوس در خلال جنگهای گوناگون خود به کلی نابود گشت .

معبد دیانا ـ معبد دیانا یا معبد آرتمیس 5 سال پیش از تولد مسیح درناحیۀ افه سوس در جنوب اسمیر ساخته شد در ساختمان این معبد عظیم مردم چندین شهردست داشتند و خواه بوسیلۀ کمک های مادی و یا تنظیم نقشه کمک و راهنمائی نمودند . این معبد را معبد افه سوس نیز می خوانند پس از تکمیل این معبد رفته رفته جنبۀ تقدس پیدا کرد و از تمام نقاط برای زیارت بدانجا می شتافتند .

   مساحت معبد 425 در225 فوت بود ؛ معبد دارای 127 ستون بود که از مزمز بسیار گرانبها ساخته شده بود طول هر یک از ستون ها 60 فوت (حدود 20 متر)بوده است .

   در سال 365 بعداز میلاد مسیح اروس توستن تنها به خاطرکسب شهرت و قدرت معبد را به آتش کشید ولی معبد به کلی نابود نشد و پس از چندی آن را تعمیر کردند وتالار تازه ای جهت آن تعبیه نمودند .

   بنا بر روایات تاریخی هال مقدس (سنت هال) در همین معب بت پرستان را به پرستش یگانه دعوت می نمود و خشم تمام مردم را با این کارخود برافروخت پس از وی نرون دستور تخریب معبد را صادر نمود و دستور نرون اجراشد ولی بازهم آثاری از معبد باقی ماند ، تا آخرین بقایای آن را آن ریک رئیس قوم گوتها از میان برد (عکس 483 معبد دیانا).

آرامگاه موسولوس ـ  در سال 325 پیش ازمیلاد مسیح هنگامی که موسولوس پادشاه (؟)

   کاریس(آسیای صغیر) در گذشت همسر بیوۀ او دستور داد تا آرامگاه بسیار مجلل و بزرگی از مرمرخالص در شهرها لی کار ناسوس برای وی بنا کنند . این آرامگاه که شاهکاری از هنر و ذوق بشری بود خوشبختانه مورد تهاجم و تخریب جنگجویان قرار نگرفت ولی متاسفانه براثرزلزله شدیدی شکاف برداشت و به چند قسمت پار پاره شد و رفته رفته رو به تخریب نهاد ، در قرن نوزدهم قسمتهای گرانبها از ساختمان و کنده کاریهای این آرامگاه به موزۀ لندن (بریتیش میوزیوم) رسید که هنوز هم در آنجاست .

 (عکس 484 آرامگاه موسولوس).

نکتۀ قابل توجه در مورد این آرامگاه آن است که واژۀ آرامگاه موسولئوم در زبان انگلیسی از نام همین پادشاه یعنی موسولوی گرفته شده است .

مجسمۀ بزرگ آپولو ـ مجسمۀ آپولو که مجسمۀ رودس نسز نامیده می شود بنابر روایات تاریخی مجسمۀ بزرگی بوده که در 280 سال پیش ازمیلاد مسیح در جزیرۀ رودس در نزدیکی آسیای صغیر برپا شده است .

   جنس این مجسمه از برنز ، ارتفاع آن 100 پا یا در حدود 30 متر) و هیکل و ترکیب آپولو را نشان می داده است . نصباین مجسمه بر روی زمین از شاهکارهای هنری محسوب می شده و مخصوصا ً حالت ایستادن آپولو در حالی که پاهای خود را از یکدیگر باز کرده بود بسیار جالب بوده است ، این مجسمه در سال 224 پیش از میلاد مسیح بر اثر یک زلزله شدید سر نگون گشت و تا سالیان سال به همان ترتیب به حالت دراز کشیده بر روی زمین باقی ماند ، پس از مدت مدیدی رفته رفته مردم اطراف برای استفاده از فلز مجسمه (برنز) از بدنه واطراف آن بریدند و آن را ناقص کردند. جدا کردن قطعات فلزی مجسمه آنقدر ادامه یافت تا چیزی از آن به جای نماند !

   بنابه پاره ای روایات دیگر تاریخی هنگامی که مجسمه آپولو برپای بوده کانال بزرگی از دریای مدیترانه  از میان دو پای مجسمه عبور کرده و به بندر رودس می رسیده است ، بسیاری نقاشی های افسانه ای نیز این حالت را نشان داده اند، ولی تحقیقت تاریخ نویسان و باستان شناسان نشان می دهد که این جریان افسانه بیش نبوده است . (عکس 485 مجسمه بزرگ آپولو).

فار ـ  یا چراغ دریائی اسکندریه جالب ترین و شاید سودمندترین عجائب هفتگانه دنیای باستانی فاروس یا فاراسکندریه بوده است .

200 (دویست) سال پیش از میلاد مسیح ، فرعون معروف مصر ، بطلمیوس فیلادلفوس در جزیره ای به نام فاروس در نزدیکی بندر اسکندریه برج بزرگی ساخت که بر فراز آن آتش فراوان شعله ای شب و روز روشن بود ، بربدنه برج با خط برجسته ای جمله زیر را نوشتند :  

« هدیه فرعون بطلمیوس به خدایانی که وظیفه نجات دریانوردان رابرعهده دارند .»

   بنا به عقیدۀ بسیاری از مورخان برج ابتکاری این فرعون خیر خواه در حقیقت نخستین چراغ دریائی در تاریخ جهان بوده است . به زبان دیگر مخترع چراغ دریائی که از جان هزاران هزار نفر از دریانوردان را نجات داده و می دهد همان بطلمیوس و فرعون بوده است .

   بعدها واژۀ فاریا فاروس که به معنای چراغ دریائی به کار رفت از نام همان جزیره فاروس اقتباس گردیده . برج دریائی اسکندریه تا مدت ششصد سال در کمال استحکام برپا بود و دریانوردان را راهنمائی می کرد در سال 400 بعد از میلاد قسمتی از آن آسیب دید و پس از آن نتوانست مانند سالهای قبل به کار ادامه دهد سر انجام در سال 375 بعد از میلاد و بر اثر یک زمین لرزه شدید سرنگون و نابود گردید .

منبع:http://ttl.ir


تعداد بازدید از این مطلب: 681
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود