تقريبا پانزده سال قبل ، از جمعى از علماى اعلام قم و نجف اشرف شنيدم كه پيرمرد هفتادساله اى به نام كربلائى محمد كاظم كريمى ساروقى داستان عجيب
(ساروق از توابع فراهان اراك است ) كه هيچ سوادى نداشته ، تمام قرآن مجيد به اوافاضه شده به طورى كه تمام قرآن را حافظ شده به طرز عجيبى كه ذكر مى شود.
عصر پنجشنبه ، ((كربلائى محمد كاظم )) به زيارت امامزاده اى كه در آنمحل مدفون است مى رود، هنگام ورود، دو نفر سيد بزرگوار را مى بيند و به او مىفرمايند كتيبه اى كه در اطراف حرم نوشته شده بخوان .
مى گويد آقايان ! من سواد ندارم و قرآن را نمى توانم بخوانم . مى فرمايند بلى مىتوانى . پس از التفات و فرمايش آقايان حالت بى خودى عارضش مى گردد و همانجامى افتد تا فردا ...
مطالعه كتاب رمز پيروزى مردان بزرگ، اثر آيت اللّه جعفر سبحانى، به علاقمندان موفقيت و پيشرفت مادي و معنوي توصيه مي شود: الف) عوامل حقيقى كاميابى
1- كار در خور ذوق و استعداد
2- كار و كوشش و فعاليت
3 ايمان به هدف
4- استقامت و پشكار
5- تمركز فكر
6- نظم و انضباط
7- كار را از جاى كوچك شروع كنيم
8- از پيرويهاى نسنجيده بپرهيزيم
9- شور و مشورت
10 تاريخ يا آزمايشگاه بزرگ زندگى
11- استفاده از فرصت
12- قاطعيت و تصميم
13- آشنائى به اوضاع زمان
14- تجربه اندوزى از شكستها
15- شهامت و شجاعت
16- فداكارى و از خود گذشتگى
17- مشكلات و مصائب
18- واقعيات را آنچنان كه هست بشناسيم
19- انعطاف پذيرى در برابر حوادث
20- اتقاق در كار و عمل ب)عوامل موهوم پيروزى :
1- بخت و اقبال
2- در انتظار تصادفها
3- سرنوشت به معناى غلط
4- بزرگ زادگى و ثروت موروثى
روز 13 جمادی الثانی روز وفات حضرت ام البنینه . مادر ابوالفضل العباس . زنی بزرگ در خدمت بزرگان از اهل بیت . زنی که مادر مظهر شجاعت و ادب شد . زنی که مادر چهار شهید کربلاست .
زنی که اسیر غرایز زنانه نشد و در ورود به منزل امیر مومنان ع بجای تفاخر و تبختر ، تواضع و فروتنی کرد . تواضع و فروتنی در مقابل آنانکه فروتنی در پیشگاهشان حق است . تفصیل مطلب رو در مطلب زیر بخوانید : نامش فاطمه دختر حزام بن خالد عامری و مادرش ثمامه بود. در حدود سال پنجم هجری در کوفه و یا اطراف آن متولد گردید. وی در عصر خود یکی از زنان با فضیلت، پرهیزگار، عابد، با تقوا و در شعر و حدیث سرآمد دیگران بود .
در منابع اسلامی احادیث فراوانی درباره فوائد نمک ذکر شده است، از جمله اینکه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم فرمود: خداوند عزّوجلّ به موسى بن عمران وحى فرستاد که «غذا را با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده... (1)
البته آن چه که در احادیث به آن اشاره شده و مورد تأکید و توجه بزرگان ما به عنوان "برکت سفره" بوده است، نمک کامل و طبیعی می باشد که همه عناصر تشکیل دهنده نمک در طبیعت از جمله کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ید، روی و منگنز را داراست؛ اما متأسفانه امروزه با انجام یک سری تغییرات در ماهیّت نمک، تأثیرات مثبت نمک به علّت دستکاری کاملاً منفی گشته و زیانآور شده و ناراحتی هایی از قبیل فشارخون، سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و بیماریهای کلیوی را به ارمغان آورده است.
یک چیز بگویم که دل افراد غیرمذهبی آب شود. اسلام دین نشاط و شادابی است و با غم و حزن که سبب رکود شود مخالف است. اگر گریه و عزاداری بر شهدا به خصوص سالار شهیدان امام حسین (ع) را جایز می داند، به این دلیل است که در دل آن حرکت و پویایی است، نه افسردگی. امام صادق (ع) فرمود: «در شادی ما شاد باشید و در حزن ما اندوهگین [1] ». امام در همین حدیث هم ابتدا شاد بودن را مطرح کردند. یعنی اصل بر بانشاط و شاد بودن است. دایره عوامل و اسباب نشاط و تفریح و شوخی بی نهایت است و فقط از بین آنها قسم حرام را رد کرده است.
بوستان خنده و شوخی حلال، بسیار شادی زا و بزرگ است شوخی پنج فاز دارد:
1- متعالی: شوخی حکیمانه که در آن نیت الهی وجود دارد، حقی گفته شود و باطلی رد شود و یا از مظلومی دفاع شود و ظالمی را تباه کند.
2- مفید: حلال است و برای کسب نشاط و با نیت الهی است.
3- مباح: دروغ گفتن به شوخی به گونهای که دیگران بدانند شوخی است.
4- مکروه: خنثا است و حلال. نه حرام نه مستحب و نه مکروه.
5- مبتذل: حرام است مثل شوخی برای مسخره کردن یا تحقیر و اذیت کردن یک فرد یا یک قوم. شوخی با نامحرم با ترس افتادن در گناه و به قصد لذت جنسی.
دایره وسیع شوخی
بنابراین دایره شوخی وسیع است و از پنج قسم یک قسمت آن مرداب است که نباید نزدیک شویم. تصور کنید به مهمانی ای رفته باشیم و میزبان برای ما غذا و خوراکی های متنوع و متعددی آماده کرده باشد و از ما بخواهد که به فلان ظرف دست نزنیم چرا که اگرچه ظاهری جذاب و خوش رنگ و بویی دل انگیز و حتی مزه ای خوش دارند ولی زهری کشنده دارند. ما یواشکی بخوریم؛ و در دل از او نارحت باشیم که چرا مانع خوشی ما شده است در واقع وقتی ما از گناهی منع می شویم به جای تشکر از ائمه (ع) که خون و آسایش خود و خانواده خود را برای هدایت ما دادند فاصله می گیریم. [2]
پی نوشت :
1 . خصال، ج2.
2. محمدعلي قديري، محمدحسين قديري، قوانین شوخی و خوشی، کتابخانه سایت اسک دین
آیه ۱۸۰ سوره اعراف : خدا رو به نامهای نیکویی که دارد بخوانید و انهایی که در نامهای او کفر و دشمنی میورزند به خود واگذارید که به زودی به کردار بدشون مجازات میشن .
به نام خدایی که تمامی اسماء نیکو را داراست و به ادم عطا کرده تا با بدست اوردن اونا به او نزدیکتر بشن چون مثل او میشن .
قضاوتهاي شگفت انگيز حضرت علي(ع) - کتاب مالتي مدياي توليد اسک دين
هنگامى كه هيثم از بعض غزوات به خانه خود بازگشت ، پس از شش ماه تمام زنش فرزندى به دنيا آورد. هيثم فرزند را از خود ندانسته وى را نزد عمر برد و قصه را برايش بيان داشت . عمر دستور داد زن را سنگسار كنند. اتفاقا پيش از آن كه او را سنگسار كنند، اميرالمومنين عليه السلام او را ديد و از قضيه باخبر گرديد، پس به عمر فرمود: بايد بگويى زن راست مى گويد؛ زيرا خداوند در قرآن مى فرمايد:و حمله و فصاله ثلاثون شهرا؛ مدت حمل و از شير گرفتن فرزند، سى ماه است
و در آيه ديگر مى فرمايد: والوالدات يرضعن اولادهن حولين كاملين ؛ مادران فرزندان خود را دو سال تمام شير مى دهند.
و وقتى كه بيست و چهار ماه دوران شير دادن از سى ماه كم شود شش ماه مى ماند كه كمترين دوران حاملگى است .
عمر گفت :اگر على نبود عمر به هلاكت مى رسيد و زن را آزاد نمود.
دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.
بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می خوانند.
امام علي(عليه السلام) مي فرمايند: «اعلموا عبادالله ان التقوي دار حصن عزيز»۱؛ بدانيد اي بندگان خد، تقوا دژي مستحكم و غيرقابل نفوذ است.
بزرگوارتر از آن باش كه به پستي تن دهي هرچند تو را به مقصود رساند، زيرا نمي تواني در برابر آن چه از آبرو و شخصيت در اين راه از دست مي دهي بهايي به دست آوري، و بنده ديگري مباش كه خداوند تو را آزاد آفريده است.
مقدمه گفته شده اسلام تفريح و نشاط را از جمله نيازهاي غريزي در انسان مي داند و از اين رو كسب شادكامي را نه تنها مذمت نمي كند، بلكه بدان ترغيب و تشويق نيز مي نمايد. نكته اساسي در اين ميان آن است كه اسلام هر نوع لذت و شادي را تأييد نمي كند بلكه شادي هايي را مورد تأييد و ترغيب قرار مي دهد كه بتواند به رشد شخصيت آدمي ياري رساند و از غفلت او در لهويات جلوگيري نمايد. در اين نوشتار به بررسي برخي از راهها براي شاد زيستن اشاره مي كنيم كه از نظر اسلام مورد تأييد است.
امام علی (ع) فرمود: برخى از نیکوترین خلق و خوى زنان، زشتترین اخلاق مردان است، مانند، تکبّر، ترس، بخل، هر گاه زنى متکبّر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد، و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می کند، و چون ترسان باشد از هر چیزى که به آبروى او زیان رساند فاصله می گیرد.
بی تو در محفل ما شور و صفایی نبود بر دل ما بخدا عقده گشایی نبود ای سراپا همه دیدن بجز از دیدن تو درد هجران تو را هیچ دوایی نبود دل بی برگ و نوا را به نوایی برسان که بدون تو مرا برگ و نوایی نبود یا بن الزهرا العجل یوسف زهرا العجل یوسف فاطمه باز آی که بی حسن رخت بزم تاریک مرا نور و ضیایی نبود ما گدایان همه داریم به ناز تو نیاز گر بیایی تو درین دهر گدایی نبود از غم فاطمه بی تو همه جا بزم عزاست چون تو آیی همه شادند و عزایی نبود گر بگیری ز عدو داده دل فاطمه را شیعه را بهتر ازین لطف و عطا نبود یا بن الزهرا العجل یا بن الزهرا العجل طالب خون خدایی و خدا یاور توست غیر تو منتقم کربلایی نبود خرم آن روز که لب را به سخن باز کنی خوشتر از صوت تو ای دوست صدایی نبود.
خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست، و ایمان مرا به كاملترین مراتب ایمان برسان، و یقینم را فاضلترین درجات یقین ساز، و نیتم را به بهترین نیتها و عملم رابه بهترین اعمال ترفیع ده.
خدایا به لطف خود نیتم را كامل و خالص ساز. و یقینم راثابت و پا برجاى دار و به قدرت خود آنچه را كه از من تباه شده اصلاح فرماى.
خداوندا بر محمد و آلش رحمت فرست و مهماتم را كه باعث دل مشغولى من است، كفایت كن و مرا به كارى كه فردا از آن مورد سؤال قرار مىدهى بگمار، و روزگارم را در آنچه براى آنم آفریدهاى مصروف دار و از غیر خود بىنیاز ساز و روزیت را بر من بگستر و به نگاه كردن به حسرت در مال و منال و جاه و جلال توانگرانم دچار مكن و عزیزم گردان و گرفتار كبرم مساز و بر بندگى خود رامم كن و عبادتم را به سبب خود پسندى تباه منماى. و خیر را براى مردم به دستم روان كن. و كار نیكم را به منت نهادن باطل مگردان و اخلاق عالیه را به من مرحمت فرماى. و مرا از تفاخر و مباهات نگاهدار.
آیةالکرسی از مصادیق بلند ذکر الهی به حساب می آیدکه در روایات شیعه و سنی از آن به قله قرانی یاد می کنند.روایات فراوانی در شأن و مقام این آیه ،سفرش به قرائت و توجه به این آیه شریفه دارد.همچنانکه مولی الموحدین حیدر کرار علی بن ابیطالب(علیه السلام)فرمودند پس از شنیدن مقام وشرف آیةالکرسی شبی بر من نگذشت مگر آنکه آیةالکرسی را خواندم.
شواهد و اسناد بسیاری تاکید بر یک آیه بودن آیةالکرسی از الله لا اله الا هو……..هوالعلی العظیم داردکه در این مقال جای این بحث نیست.
عزیزان برای مطالعه در این مورد می توانند به کتاب آیةالکرسی طلسم عظیم القدر نوشته محسن آشتیانی و کتاب ختوم و اذکار آیةالله محمدتقی مقدم مراجعه کنند.
رحیم مؤذنزاده اردبیلی (زادهٔ ۱۳۰۴ در اردبیل – درگذشتهٔ ۵ اردیبهشت ۱۳۸۴) اذان گوی مشهور ایرانی و تاریخی جهان اسلام در آواز بیات ترک و در گوشه روح الارواح (در ۵۰ سال گذشته) است. این اذان در در سال ۱۳۳۴ در استودیو یک رادیو ضبط شد. در سال ۱۳۸۷ اذان رحیم مؤذنزاده اردبیلی اثر ملی معنوی شناخته شد. اذانهایی که توسط او خوانده شدهاست، هنوز به عنوان زیباترین اذانهای موجود در رسانههای صوتی و تصویری ایران پخش میگردد. امیدواریم که مورد رضایت شما قرار گرفته باشد. التماس دعا
********به وبلاگ من خوش آمدید*********
خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم .
آمین یا رب العالمین